Het Willemdok, momenten na zonsondergang.

Het Havenhuis van Zaha Hadid (1950 - 2016) lijkt wel een ruimteschip.
Leuk detail: de figuur op het bankje die gedurende mijn lange belichtingstijd stil bleef zitten.

Scheldebocht bij zonsondergang. Een zeer hoge resolutie beeld vol details... Links 't St🅰️d, rechts de haven. Bijna pal in het midden: een vogel op een antenne-achtige paal.
Een ideaal panorama om op groot formaat te bestellen voor in uw vergaderruimte, bureau of living!

Het Havenhuis wijst naar 't St🅰️d.
Rechts een woonwijk die tussen het Eilandje en de Luchtbal valt. Wie woont daar? Heeft die wijk een naam?

Scheldebocht... genieten van een zonsondergang.

Bright lights, big city op Het Eilandje

De havenkranen aan de Rijnkaai, mooi verlicht voor Erfgoeddag.

Deze havenkranen hebben hun steentje bijgedragen aan de groei van de tweede grootste haven van Europa.
Ze mogen nu hun oude dag doorbrengen als een echt Museum aan de Scheldekaaien, want ze behoren tot de collectie van het MAS.

Het Willemdok op het Eilandje tijdens een magistrale zonsondergang.

Linkeroever staat in 🔥

Een mooi nieuw plein in de Cadixwijk, genoemd naar een Luxemburgs dorp dat symbool staat voor het vrije personenverkeer.
Den Buildrager (Arbeid, Vrijheid) voelt zich op zijn plaats.

Het Havenmeisje kijkt al 15 jaar naar de bootjes (#nophotoshop) op de Schelde.
.
Het 'Antwerps Havenmeisje' is een standbeeld van Carla Kamphuis-Meijer naar een tekening van Eugeen Van Mieghem. 

De achterzijde van het 'ZaHavenhuis' komt zelden in beeld. Nochtans mag het er best zijn!

Het Amerikadok, een van de minder bekende dokken aan het begin van de haven.

Het verdwenen polderdop Oosterweel, dat in 1929 het onderspit moest delven tegen een oprukkende haven. Niets is voor altijd, maar de zon zal wel nog een tijdje elke dag opkomen en weer ondergaan.

Het polderdop Oosterweel moest in 1929 plaatsmaken voor de uitbreiding van de Antwerpse haven. De kerk bleef staan als getuige van het verleden. Het dorp leeft voort in de Oosterweelverbinding, een van de grootste Europese infrastructuurwerken ooit. Als het er ooit van komt, natuurlijk.

De Red Star Line, nu een museum, van waaruit ooit miljoenen mensen hoopvol, of met de moed der wanhoop, vertrokken richting een beter leven (?) in Amerika.

Deze baggerboot heeft zijn beste jaren achter de rug. Toch geloof ik dat hij nog in staat is om desgewenst een serieuze portie bagger weg te scheppen.

Even een industrieel-archeologisch tussendoortje met de Mexicobrug, een rolbasculebrug van het type Scherzer met een elektrische aandrijving. Altijd leuk om te weten.

You may also like

Back to Top